2010. május 19., szerda

A múlt titkai - 1.

undefined
/Elnézést a sváb szavak helyes-helytelen írásáért!/

1.

Laza mozdulattal dobom a magasba a tésztát, ami engedelmesen fordul meg, és esik vissza a palacsintasütőbe. Ahogy visszateszem a gázra, megpihen a szemem a dédanyám tálalószekrényén. Anyu szívének is kedves darab, és én is szeretem a szúette fáját, a hibáit, ugyanúgy, mint a szépen faragott íveit. Ez a bútor az örökségem. A kötelék köztem és az őseim között, akiknek a szememben olyan titokzatos életük volt, tele fájdalommal, örömmel, és erővel. A dédanyám... emlékszem rá, amikor kicsi voltam, az ágyában feküdt és én egy sámlin ültem, az ölemben egy képeskönyv, és abból meséltem el neki Hófehérke történetét. Nincs is róla több emlékem. Anyu mesélte, hogy nagyon dolgos asszony volt. Régen együtt laktunk nála, az egész nagy család. Előfordult, hogy a szőlő elgazosodott, és akkor a dédi felkelt és megkapálta, pedig már nagyon öreg volt. Anyu szégyenkezett, hogy mit szólnak mások, hogy az öregasszony kapál, amikor fiatalok is laknak ott. De őt nagyon lefoglaltuk mi ketten az öcsémmel, apura pedig nem igazán lehetett számítani ilyen téren. Három éves voltam, amikor Dédi meghalt. Anyu szerint nem emlékezhetek rá, de még mindig tisztán látom magam előtt azt a pillanatot, hogy ott ülök a kis sámlin…

Gyermekkoromban és később is, halottak napján mamával mindig kettesben mentünk a temetőbe gyertyát gyújtani. Nagyon szerettem a sötétben imbolygó tűzlángok táncát. Mint megannyi csillag a földön, ami azt jelzi, hogy emlékezünk. Dédiék sírkövén, sváb írással ott áll a nevük... Vinzenz Jung, Frau Anna Jung, geb. Hohner /geborene/ Köztük még egy név, a lányuk neve, aki meghalt Oroszországban. Gertrud Jung, gestorben in Russland. Mindig nagyon érdekelt, hogy ki volt Gertrúd, aki alig 16 évesen halt meg. Hogyan és miben, és miért? És miért pont ő? Dédiéknek hat gyermekük volt. Öt lány: Erzsébet, Katalin, Borbála, Anna, Gertrúd. És egy fiú, a nagyapám, Vince, a legkisebb gyerek. Hogy került Gertrúd Oroszországba? És miért maradt otthon Liszi néni, Kati néni, Boris néni, Anus néni és papa?

Nagyanyám szüleihez is mentünk gyertyát gyújtani. Ők is régi sváb család... Andreas Emmert, Frau Marta Emmert, geb. Rittinger. Mama anyja is megjárta Oroszországot, de ő hazajött… Mi volt ott? Semmit sem tudok. A kérdéseimet mindig csak mély hallgatás és szomorúság kíséri. De nem tudok nyugodni… Tudni szeretném az igazat…

Keményen beletaposok a fékbe, a kocsi csikorgó kerekekkel áll meg a szitáló esőben a csúszós úton. A sötétben csak a két őz szeme tükrözi vissza a reflektor fényét. Kalapáló szívvel és remegő kézzel kapaszkodok a kormányba.

- Láttad őket? – kérdezi anyu, az anyósülésről.

- Igen, de csak a szemüket, ahogy tükröződött benne a lámpa.

Hazafelé a kanyargó szerpentin éjszakai sötétségbe borul. Csak a véletlen és a gyors reakcióm mentette meg az úton átsétáló sutákat. Azok, mintha mi sem történt volna, komótosan mentek tovább. Öt perc múlva megérkezünk. Himesháza a központi község, három másik is tartozik hozzá, Szűr, Székelyszabar és Erdősmárok. Egy völgyben terül el, amelyhez egy kanyargós út vezet le a dombról. Az út két oldalán akácerdő terpeszkedik, ami virágzás idején ontja magából a fürtök bódító illatát. Szeretek ide hazajönni.

Mamáéknál még ég a konyhában lámpa, amikor leparkolok a hídon, ami az utat elválasztja a járdától. Egy jól begyakorlott mozdulattal átdugom a kezem a kiskapu rácsain, hogy a zárban lévő kulcsot elfordítsam, és bemehessünk. A nagyszüleim bezárják sötétedéskor a kaput. Kopogás nélkül lépek be az ajtón, mint mindig, ahányszor csak idejövök.

- Jókor jöttetek – mondja azonnal mama, ahogy meglát kettőnket. – Üljetek le!

A kis konyhában az asztalon már ott van a tányérban a besózott hagyma, a szalonna, a szalámi, és kis tepsiben, konyharuhával letakarva a sült burgonya. De mama nem héjában készíti, hanem előtte meghámozza a sárga burgonyát, és úgy süti meg. Így sokkal finomabb lesz. Csak tőle láttam eddig így. Egy fehér fajansz tálkában pedig, aminek a szélén piros szívek vannak, ott van az elmaradhatatlan túró. Sóval, pirospaprikával és szódabikarbónával szokta papa kikeverni, amitől olyan nyúlós lesz, mint a puding. Mama máris elővesz a fehér konyhaszekrényből még két kistányért és leteszi elénk az asztalra.

- Liszje, látod, én mondtam, hogy tegyél be több krumplit – jegyzi meg elégedetten papa.

- Mondtad Vinzenz.

- Anyi, mi volt az orvosnál? – kérdezi anyám.

- Nekem minden jó, de apinak magas a cukor. Adok egy vellát – nyújtja felém az evőeszközt mama.

- Nem vella, villa – javítom ki, mint már annyiszor.

- Jól van, nekem már csak vella marad – makacskodik velem.

- A vella az kint van - mondom.

- Nem baj, tudod Virág, hogy mi nem tudunk annyira magyarul.

- Tudom – mosolygok rá, és valójában egyáltalán nem zavar, hogy az én fülemnek kicsit furcsán beszélnek, hiszen valójában nem ez a lényeg.

A mamám… mindenki csak Liszi néninek hívja, mint minden Erzsébetet a faluban. A hajdani vékony, barna hajú és őzikeszemű lányból mára kedves, gömbölyű nagymama lett. Sokszor hallottam a történetet, hogy amikor tizenhat éves volt, a papa megszöktette, mert nagy volt köztük a társadalmi különbség, és nem akarták hozzáadni… Ezt olyan romantikusnak találom. Gyermeket nemzettek, és így feleségül mehetett az akkor húszéves papámhoz. Sajnos a gyermek koraszülött lett, és pár napos korában meghalt. Mama mesélte nekem, még réges-régen. Annak a babának is gyújtottunk minden alkalommal egy gyertyát a temetőben, a nagy keresztnél, mert a sírja Pécsen van, nem Himesházán. Négy évre rá, hogy megszületett a kisfia, pontosan ugyanannak a hónapnak ugyanabban a napján világra jött anyu, és pár évvel később a húga, Anna. Anyu sötét, gesztenyebarna hajú volt, nagy, barna szemekkel, hajfonata még most is ott lapul a szekrényük mélyén. Anna viszont kék szemű, szőke hajú kislány volt. Ő papától örökölte a szeme színét.

- Mama, olvastam egy cikket a malenkij robotról – mondom, miközben a kis, zöld nyelű késsel félbevágom az egyik burgonyát.

Látom a rándulást a szemében, de ezúttal nem állhatok meg.

- Úgy vitték el az anyukádat is Oroszországba? – kérdem, mire anyu meglepődve felkapja a fejét.

- Igen, és Gertraudot is – válaszol helyette papa. – A nővéremet. Aki a kis képen van, a síron, tudod.

- Tudom. Hogy halt meg?

- Legyengült, beteg lett. Hasmenése lett, belázasodott…

- Vérhasban?

- Igen, azt hiszem.

Látom, hogy könnybe lábad a szemük a feltörő emlékektől. Mégsem kínzom ma őket tovább…

Folytatás következik...

2 megjegyzés:

  1. #32 - Eszter - 2010.07.19 - 21:06:46
    Nehogy elnémulj! Nem foszthatsz meg bennünket magadtól!!! Most már...

    Hozzászólás Törlése


    #31 -Virág - 2010.07.19 - 20:55:22
    Nagyon szépen köszönöm a dicséretet, drágák nekem szavaitok! :)

    Hozzászólás Törlése


    #30 - Virág - 2010.07.19 - 20:54:33
    Hű... elnémulok menten... nem szoktam én meg ezt a sok dicséretet. :)

    És talán nem árulok el nagy titkot azzal, ha bevallom, hogy rengeteget olvasok. Főleg két kisregény közt, és néha közben is. Hogy mit? Hát az jó kérdés. Mindenképpen "letehetetlent". :)



    Hozzászólás Törlése


    #29 - Eszter - 2010.07.19 - 20:47:17
    Igaz minden betűd, Vali!!! :-)))

    Hozzászólás Törlése


    #28 - Gvali (G?si Vali) - 2010.07.19 - 20:39:18
    Eszter! A legnagyobb baj talán ott van, hogy sokan elfelejtenek ((szellemileg) "táplálkozni", azaz sokkal többet írnak, mint olvasnak... Ha egy ilyen színvonalú írást csupán 5-6 olvasó tart arra méltónak, hogy jelezze: itt voltam, olvastalak, akkor nem várható az általad említett "elnémulás", sajna...
    Száz szónak is egy a vége: olvassátok minél többen! Érdemes!

    Hozzászólás Törlése


    #27 - Eszter - 2010.07.19 - 20:20:45
    Ilyen színvonalú írások kellenének ide, rögtön elnémulnának a fűzfapoéták és fél-analfabéták.

    Hozzászólás Törlése


    #26 - Gvali (G?si Vali) - 2010.07.19 - 20:17:16
    Igen, így érdemes... :)

    Hozzászólás Törlése


    #25 - Eszter - 2010.07.19 - 15:19:40
    Újra elolvastam. Nagyon közel áll hozzám ez a világ, félig én is sváb vagyok!!! :-)))

    Hozzászólás Törlése




    Virág - 2010.07.17 - 17:04:36
    #13-14- Tegnap valaki panaszkodott, hogy nincs nívós irodalom. Gondoltam teszek egy próbát. De meg kell mondanom, hogy szerintem ez a rész még nem olyan jó, persze, én ismerem az egészet. Ez csak bevezetés. :)

    De örülök, hogy eddig is tetszett. :)

    Hozzászólás Törlése





    #11- Virág - Ez most dicséret, mert soha semmiben nem voltam kitartó. :)





    Hozzászólás Törlése



    #14 - CZAGA - 2010.07.17 - 16:27:53
    Nagyon jó...várom a folytatást.:)))
    Virágom, ügyes vagy!

    Hozzászólás Törlése


    #13 - szaffy3 - 2010.07.17 - 16:18:21
    Ügyes vagy Virág, és én is csodálkozom egy kicsit, hogy ide is felraktad. Jól tetted!

    Hozzászólás Törlése


    #12 - Zéna - 2010.07.17 - 16:13:12
    #8 - BB -
    Wild rengeteg prózát ír, írt. Állhatatos, mint egy foxikutya.

    Hozzászólás Törlése


    #11 - Zéna - 2010.07.17 - 16:13:09
    #8 - BB -
    Wild rengeteg prózát ír, írt. Állhatatos, mint egy foxikutya.





    Hozzászólás Törlése


    #9 - Wild Flower - 2010.07.17 - 15:43:49
    BB, tudod... van amikor játszunk és van, amikor komolyan vesszük a dolgokat. De szerintem vagy te oly okos és ügyes, hogy tudsz különbséget tenni. :)

    Ugyanabból a fejből származik, köszönöm szépen! :)



    Hozzászólás Törlése


    #8 - BB - 2010.07.17 - 15:38:47
    Gratulálok az írónak! Ha ez ugyanabból a fejből származik, mint a Gyermeklelkem c. csasztuska, akkor csak azt mondhatom, a prózához van érzéked, a vershez nincs. Ez színvonal! Írjál sok prózát! :)

    Hozzászólás Törlése





    #6 - Kerekes Eszter - 2010.07.17 - 15:21:38
    Köszönöm, Kisvirág:-)))

    Hozzászólás Törlése


    #5 - Makaccs - 2010.07.17 - 15:10:01
    -:))) Tovább, baba.
    Ma hajnalosan jó írásokra vadásztam és hoztam fel őket a társalgóba, de íme, délután is találok-:)))))))))))


    Hozzászólás Törlése


    #4 - Virág - 2010.07.17 - 15:01:25
    #2- Elkérheted Veronka. :)


    #3- Cartman... :)


    Hozzászólás Törlése


    #3 - Cartman - 2010.07.17 - 14:45:17
    Irodalom biza! :)

    Hozzászólás Törlése


    #2 - Eszter - 2010.07.17 - 14:42:26
    Virágom, ez IRODALOM!!!
    Köszönjük!!! :-)))

    Elkérhetem?



    Hozzászólás Törlése


    #1 - Virág: 2010.07.17 - 14:27:16
    No, írtam. :)

    VálaszTörlés
  2. #13 Nagy Márta, 2010. július 2., péntek, 22:16

    Remélem élvezetesnek találtad.
    Töröl
    #12 Kovács Ilon, 2010. június 30., szerda, 12:44

    Megvártam az utolsó részt is, és most végig fogom olvasni. A felvillanott témák jó olvasnivalót ígérnek
    Töröl
    #11 Jánoska Alíz, 2010. június 29., kedd, 18:29

    Szép és vella

    Töröl
    #10 Nagy Márta, 2010. június 4., péntek, 14:43


    Köszönöm a figyelmes olvasást Veronkám! :)
    Igyekszem.
    Töröl
    #9 Balogh Veronika, 2010. június 4., péntek, 14:27

    Kedves Márta, Virágom!
    Elolvastam írásodat. Engedd meg, hogy néhány megjegyzést tegyek:
    - Tartalmilag nagyon rendben van, érdekes, jó a téma, és színesen meg is írtad. Felkelted a kíváncsiságomat a további részletek iránt.
    Problémám a nyelvhelyességgel van. No, nem olyan tragikus, ne ijedj meg.
    Időnként elhagyhatnád a "hogy" kifejezést, ahol egy mondatban többször szerepel.
    Anna neve egy helyen 1 n-nel van írva.
    Az őz és a suta nem ugyanaz, mert az utóbbi az őz nősténye. (Legalábbis én így tudom.)
    Kérlek, ügyelj a szóismétlésre, ahol lehet kerüld, használj szinonimát.
    Ne haragudj, hogy ezekre a dolgokra felhívom a figyelmedet.

    További szép írásokat várok szeretettel:
    Veronika
    Töröl
    #8 Nagy Márta, 2010. május 18., kedd, 06:36

    Örülök neked Ági! :)
    Holnap...
    Töröl
    #7 Kovács Ágnes, 2010. május 18., kedd, 05:33

    Nagyon vártam már, Márta... olyan hirtelen lett most vége ennek a résznek... várom a folytatást, mint mindig.
    Töröl
    #6 Nagy Márta, 2010. május 17., hétfő, 20:44

    Örülök Tara!
    :)
    Fedezzük fel együtt akkor...
    Töröl
    #5 Tara Scott, 2010. május 17., hétfő, 18:09

    Úgy gondolom, sok nekem ismeretlen dologról fogok még olvasni, ebben az írásban. Nagyon várom, a folytatást.
    Töröl
    #4 Nagy Márta, 2010. május 17., hétfő, 16:58

    Á, lehet, hogy ez most nagyképűn hangzott.... Bár tényleg rám szoktak szólni, hogy ne akarjak tökéletes lenni....
    Töröl
    #3 Boér Péter Pál , 2010. május 17., hétfő, 16:56

    Te mindig a legjobbat adod! :)


    Töröl
    #2 Nagy Márta, 2010. május 17., hétfő, 16:52

    Ez most még nekem is új lesz Aranka, olyan értelemben, hogy soha hasonlót még nem írtam, de igyekszem a tőlem telhető legjobbat adni, mint mindig.

    Töröl
    #1 Pápay Aranka, 2010. május 17., hétfő, 14:00

    Úgy látom, egy sokaknak ismeretlen világot hozol elénk, és ennek nagyon örülök!
    Töröl

    VálaszTörlés